Tărâmul Imaginației. Întâlnire cu poveștile terapeutice și cu bucuria de A fi
,, A fost odată ca niciodată…” și Fantezia se instalează, iar noi ne lăsăm purtați într-o călătorie pe Tărâmul Imaginației. Învățarea se îmbogățește într-o realitate suspendată, atenția se concentrează și începem să împărtășim emoțiile eroului ficțional. Și stați… eu sunt o poveste magică, investită cu toate puterile din fiecare poveste spusă sau scrisă vreodată. Pentru că m-ați descoperit, e datoria mea să vă ajut. Spuneți-mi, ce să fac?
DE CE DEZVOLTARE PERSONALĂ PRIN POVEȘTI TERAPEUTICE?
- Pentru că ai noștri copii au nevoie de magie, să fie purtați în alte lumi și alte experiențe.
- Pentru că au nevoie să descopere ceva nou în ei înșiși, au nevoie să fie într-o relație intimă și specială cu noi, părinții.
- Pentru că astfel putem găsi fericirea și starea de bine, putem găsi mijloace de a crea și menține stări emoționale pozitive.
- Pentru a informa, educa, transmite valori și disciplină, pentru a oferi experiență, a facilita rezolvarea problemelor, schimbarea și vindecarea.
- Pentru că poveștile ne modelează modul în care vedem lucrurile și reacționăm la evenimente.
- Poveștile pot distruge și construi relații, pot să ne încețoșeze sau lumina gândirea, pot să ne împovăreze sau îmbogățească lumea.
- Poveștile sunt interactive, educă prin atracție, trezesc și hrănesc imaginația, invită la o luare a deciziilor independentă.
OBIECTIVE
– Încurajarea și dezvoltarea capacității de comunicare verbală, nonverbală, asertivă, ascultare activă, exprimare autentică a emoțiilor.
– Creșterea gradului de conștientizare atât a propriilor nevoi, cât și ale celorlalți, a autocontrolului și autonomiei personale.
– Încurajarea copiilor să se exprime liber în a cere, a da, a primi sau refuza – baza solidă pentru o interrelaționare sănătoasă.
– Creșterea capacității de concentrare a atenției – aceasta ajutând copilul să acționeze optim în activitățile cotidiene, atât în mediul școlar, cât și familial.
– Creșterea încrederii în sine și implicit dezvoltarea unei imagini de sine pozitivă.
– Stimularea inițiativei și a motivației pentru diverse activități, astfel încât să se evite clasicul “m-am plictisit”.
CUM SE DESFĂȘOARĂ?
Depănăm povești împreună cu copiii
Copilul e un participant activ la crearea poveștii, rezolvarea problemei și atingerea obiectivului, fiind implicat în actul povestirii. Așadar, citim povești terapeutice, povestim, realizăm jocuri de rol, desenăm, facem modelaje și colaje, miscare și dans, care le vor permite copiilor să experimenteze anumite trăiri, emoții, sentimente, să se descopere pe sine, să-și rezolve o serie de conflicte și nu în ultimul rând să-i descopere pe ceilalți și faptul că normele de grup duc la o mai bună comunicare în cadrul acestuia.
Creăm metafore experiențiale
Sunt construite pentru a stimula o învățare practică și benefică experimentând. Copiii crează metafore, iar noi ascultăm, explorând imaginile construite, analizăm sentimente și emoții, propunem schimbări pe care le consolidăm.
Manevrăm marionete, păpuși și jucării ca metafore
Jocul e esențial pentru procesul maturizării și pentru procesul vindecării, îndeplinind mai multe funcții: biologic, intrapersonal, interpersonal, socio-cultural. Se creează bună dispoziție, intensifică relațiile pozitive dintre terapeut și copil sau dintre părinte și copil. Jocul ajută la crearea unui context favorabil învățării, el poate atrage atenția asupra propriilor resurse și competențe, dezvoltă noi abilități, fiind un puternic context de învățare
Facem teatru și joc de rol
Punerea în scenă a unei istorioare îi ajută pe copii să se identifice cu personajul, să descopere mijloacele de rezolvare a problemelor și să obțină rezultatul dorit, deblocând resurse interne neconștientizate și având funcție cathartică în depășirea unor emoții sau stări negative.
Râdem
Veselia o emoție naturală, înnăscută, de bună dispoziție. Cine râde mai mult e predispus mai puțin la stări anxioase și la depresie. Folosim umorul pentru a intra în conexiune cu alți oameni, pentru a gestiona diferitele situații cu care ne confruntăm în viață, aplanăm conflicte, ne îmbunătățim percepția asupra vieții. Dezvoltăm abilitatea de a vedea partea amuzantă a vieții
CUM SE PROCEDEAZĂ?
Copiii vor fi stimulați prin biblioterapie, artterapie, meloterapie, dansterapie, tehnici de relaxare. In cadrul atelierelor, copiii au ocazia să exprime liber, sub forma simbolică a tehnicilor creativ-corporale, ceea ce îi preocupă în prezent și nu sunt capabili să verbalizeze concret. În acest fel, ei sunt ajutați să se dezvolte emoțional, corporal și cognitiv.
- se realizează în grupuri de 8-10 participanți
- se adresează grupului, însă au în centru particularitățile personale ale fiecărui participant
- activitățile sunt conduse de către doi terapeuți, care au abilități de lucru cu copiii, capabili să-i asculte, să-i înțeleagă, să le identifice nevoile și să caute o cale de a le răspunde.
Alături de copiii între 3 și 10 ani, în acest drum explorator vor fi psihopedagogii Alina Moldovan și Camelia Bota, iar călătoria ne va fi îndulcită de ceaiurile aromate de la TeaGarden și de bomboanele sănătoase de la Rawmona.
Când? Joi, bilunar, de la ora 18.00 – ateliere recomandate copiilor între 3-10 ani, la Librăria Șt. O. Iosif de pe str. Mureșenilor.
Participarea la atelier se face pe baza înscrierii prealabile la oficiul librăriei, în limita a 10 locuri disponibile. Pentru detalii și modificări de ultim moment, urmăriți și pagina noastră de facebook: https://www.facebook.com/equilibrupsi/
Și astfel, nu mai ține încuiată și ascunsă Povestea într-un cufăr prăfuit de lemn, ci fă-o disponibilă precum o comoară, pentru toată lumea! VINO CU NOI PE TĂRÂMUL IMAGINAȚIEI!
Psiholog Camelia Bota
Telefon: 0746256148
Email: camelia.bota@equilibrupsi.ro
Psiholog Alina Moldovan
Telefon: 0732162726
Email: alina.moldovan@equilibrupsi.ro
”Calm, liniște interioară și multe zâmbete. Cu fiecare poveste am observat o mai bună comunicare și o deschidere a copiilor. Temele abordate prin intermediul poveștilor sunt cele care le dau și mămicilor bătăi de cap și ne-ați ajutat să le abordăm și dintr-o altă perspectivă.
Pentru copii, întâlnirile sunt binevenite, dar și pentru mine au fost extrem de folositoare. Mulțumim.” C.V.
”Ne place foarte mult, în special faptul că este o activitate interactivă. Mulțumim!” A.R.